Gepubliceerd op: 31 januari 2018

België blijft land van verzekeringsmakelaars

Uit een onderzoek van Assuralia naar het belang van de verschillende distributiekanalen voor verzekeringen blijkt dat de Belg verkiest om zijn verzekering via een verzekeringsmakelaar af te sluiten.

De makelaar blijft voor veel landgenoten, zowel particulieren als bedrijven, de meest vertrouwde manier om polissen te sluiten. De helft van de levensverzekeringen en schadeverzekeringen wordt afgesloten via verzekeringsmakelaars (zo’n 48,5%). Kelly Schamphelaere, woordvoerder van de onafhankelijke verzekeringsmakelaars: “We zijn verheugd te zien dat de verzekeringsmakelaar nog steeds de belangrijkste speler is. Het bevestigt dat het advies van een verzekeringsmakelaar belangrijk is voor de consument.”

Makelaar met stip op één

Assuralia stelt een nieuwe studie voor over de verschillende distributiekanalen voor verzekeringen en hun relatieve belang in België en de ontwikkeling van hun marktaandelen. Daaruit blijkt dat de verzekeringsmakelaar zowel voor levensverzekeringen als niet-levensverzekeringen het populairste kanaal is. België is een echt makelaarsland.

Voor schadeverzekeringen vertegenwoordigen de verzekeringsmakelaars zelfs een marktaandeel van 61,3%. Zowel particulieren als ondernemingen hebben bij de aanschaf van niet-levensverzekeringen vaak een voorkeur voor een onafhankelijke tussenpersoon. Meer dan de helft van het premie-inkomen (53,6 %) van particulieren in 2016 is voor rekening van de makelaars. Voor ondernemingen is deze voorkeur nog meer uitgesproken: het marktaandeel van de makelaars voor deze doelgroep bedraagt 72,0%.

Voor levensverzekeringen zijn de makelaars de belangrijkste speler in 2016 met een marktaandeel van 38,6 %. De makelarij is actief binnen elk domein van de levensverzekeringen. Zowel binnen de individuele levensverzekeringen als de groepslevensverzekeringen realiseren zij een aanzienlijk deel van de premies.

De online verkoop van verzekeringsproducten lijkt echter nog niet helemaal op gang te komen in België; de consument gebruikt het internet vooral om informatie over verzekeringen op te zoeken of om producten te vergelijken, maar wanneer hij of zij een verzekering wil onderschrijven verkiest de consument nog steeds een persoonlijk contact.

Leidraad voor de consument

Schamphelaere: “We zijn verheugd te zien dat de verzekeringsmakelaar nog steeds de belangrijkste speler is. Het bevestigt dat het advies van een verzekeringsmakelaar belangrijk is voor de consument.” Eerder onderzoek van Assuralia wijst er ook op dat het aangaan van een verzekering via een verzekeringsmakelaar voor gemoedsrust zorgt. “De verzekeringsmakelaar vormt een leidraad voor de consument,” aldus Schamphelaere, “hij belichaamt vertrouwen doordat hij dicht bij de klant staat en die op een menselijke manier
benadert. De verzekeringsmakelaar is de verzekeringenregulator van zijn klant: hij is onafhankelijk. Op die manier kan hij of zij een verzekering opstellen uit het grote aanbod, rekening houdend met prijs, kwaliteit en diensten.”

Vertrouwen en transparantie op nummer 1

Consumenten voelen zich doorgaans beter geïnformeerd na contact met hun verzekeringsmakelaar. Dankzij die tussenpersoon heeft de consument het gevoel dat hij alle info juist kan interpreteren. Die perceptie wordt bevestigd door een studie van Brocom uit 2016. Daaruit bleek dat 75 procent van de Belgen tevreden is over zijn of haar verzekeringsmakelaar. Een tussenpersoon is niet alleen belangrijk om informatie juist te interpreteren, maar ook omdat veel consumenten het bos niet door de bomen zien als het op verzekeringen aankomt. Assuralia verklaart: slechts 23 procent van de Belgen geraakt wijs uit de vele verschillende verzekeringsproducten. 68 procent van de kmo's consulteert daarom een makelaar om in te schrijven op een verzekering. Deze trend wordt ook bevestigd door Brocom, waar ze opmerken dat consumenten een verzekeringsmakelaar consulteren omdat ze niet genoeg van de verzekeringswereld afweten.

Op weg naar de verzekeringsmakelaar 4.0

Respondenten van de Assuralia-studie verkiezen een verzekeringsmakelaar die snel en zonder gedoe werkt, hun belangen verdedigt en eenvoudige producten en diensten aanbiedt. Dit komt overeen met de makelaar 4.0, die streeft naar een meer gepersonaliseerde ervaring en een vereenvoudigde en transparante benadering om de consument in staat te stellen om zijn dossier en zijn verzekering bij te houden. Dankzij de digitalisering staat de verzekeringsmakelaar dichter bij zijn klant en wordt de dienstverlening persoonlijker. Je hoeft geen middag vrij te nemen om je dossier te regelen. Die nabijheid stelt de makelaar in staat om oplossingen op maat voor te stellen om zo de belangen van zijn klanten zo goed mogelijk te verdedigen.

Kantoor Vandecasteele

Ezelstraat 82
8000 Brugge
FSMA 023636A
RPR Brugge 0428.566.784

050 35 25 16

info@kantoorvandecasteele.be

Nieuwsbrief