Gepubliceerd op: 9 juli 2018

Veilig met de motor op pad

Door de steeds toenemende files op de wegen, zijn er ook steeds meer tweewielers. Sinds 2013 werden de voorwaarden om een motorrijbewijs te krijgen strenger en via een richtlijn ook in heel Europa toegepast. Vergeet ook niet dat, net zoals voor een auto, de BA-verzekering voor de motorfiets verplicht is.

Een zondagse rit, een weekendje weg, doorheen de files rijden en tijdverlies vermijden... meer dan genoeg redenen om over te stappen op een tweewieler. Maar om een motor veilig te besturen, zijn bijzondere vaardigheden nodig. Sinds 2013 zijn de voorwaarden voor het voorbereiden en verkrijgen van een motorrijbewijs strenger geworden. 

1. Bromfiets en scooter: het rijbewijs AM

Met dit rijbewijs kan je vanaf je 16de met een bromfiets of scooter rijden met een maximale cilinderinhoud van 50 cc, of waarvan het maximale nominale vermogen geen 4 kW overschrijdt (elektrische motors). Deze tweewielers mogen niet harder rijden dan 45 km/u. 

 

2. Motorrijbewijs: A1, A2, A

Met een rijbewijs A1 kan je vanaf je 18de met een motor rijden waarvan de cilinderinhoud niet 125 cc overschrijdt. Voor modellen met een maximaal vermogen van 35 kW/47 pk zal je minstens 20 moeten zijn en een rijbewijs A2 hebben. En denk niet dat je op een zware motorfiets mag voor je 24ste of zonder een rijbewijs A (of 22ste indien je een A2 hebt sinds ten minste 2 jaar). 

 

3. Autorijbewijs: B

Met een rijbewijs B (auto) kan je met een bromfiets, scooter, lichte motor en een lichte quad rijden van de AM-categorie. Tenzij je dit rijbewijs voor 1988 hebt behaald: dan kan je met een motor of scooter op de openbare weg rijden zonder beperking op het vermogen of de cilinderinhoud. 

De BA-verzekering motorfiets

De BA-verzekering motorfiets is verplicht voor alle motorvoertuigen die op de openbare weg rijden. Deze verzekering is bijna hetzelfde als de BA auto van je wagen. De bedoeling is om de materiële en lichamelijke schade te dekken die je zou kunnen veroorzaken aan anderen bij een ongeval in fout. In dat geval zal je verzekeraar de financiële gevolgen dragen voor de derden en de passagiers. 

Omnium en mini-omnium

De Burgerlijke Aansprakelijkheid is het wettelijk minimum. Ze dekt enkel de aansprakelijkheid en niet de schade aan de motor, noch de geschillen die kunnen voortvloeien uit het ongeval. 

Opties zoals bijstand, rechtsbijstand (in geval van geschil) en bestuurdersverzekering (die je zal vergoeden als je gewond raakt, ook in fout) worden door verzekeringsmaatschappijen aangeboden. 

Om de materiële schade te dekken, heb je de keuze tussen de mini-omnium, die diefstal en brand dekt, en de volledige omnium, die ook schade aan het voertuig dekt zelfs als de bestuurder in fout is, eventueel tegen de betaling van een franchise. 

Goed om te weten: de meeste maatschappijen bieden ook zeer interessante voorwaarden voor de motorverzekering als je auto al bij hen verzekerd is. 

Meer informatie nodig? Contacteer ons.

Kantoor Vandecasteele

Ezelstraat 82
8000 Brugge
FSMA 023636A
RPR Brugge 0428.566.784

050 35 25 16

info@kantoorvandecasteele.be

Nieuwsbrief