Gepubliceerd op: 25 september 2019

Hoe veilig is je kredietkaart als je online koopt?

Als je een reis online boekt of een pakje bestelt in een webshop, wordt er altijd naar een kredietkaart gevraagd om te betalen. Maar hoe veilig is dit eigenlijk?

Voor betalingen met kredietkaarten heb je vier zaken nodig:
- je naam
- de vervaldatum
- het kaartnummer en
- de cvc-code die op de achterkant staat.
Als je die  gegevens doorgeeft aan iemand, kan die persoon in principe geld uitgeven met jouw kaart.

Niettemin worden nu meer veiligheidsmechanismen ingebouwd. Voor veel aankopen in België moet je ook nog een extra code invoeren via het ‘bakje’ of via je bankapp op je gsm. Zo kan iemand die je pincode niet heeft, je ook niet bestelen. Die regel wordt in september ook in heel Europa ingevoerd.

Steeds vaker willen websites je kaartgegevens opslaan. Eenvoudig eigenlijk, zo hoef je niet elke keer als je iets betaalt die gegevens van je kredietkaart in te vullen. Febelfin, de overkoepelende organisatie van de Belgische banken, waarschuwt dat dit geen goed idee is. 

De kaartgegevens worden immers in grote databases bijgehouden. Wanneer die bedrijven gehackt worden, vinden criminelen meteen ellenlange lijsten, met daarop ook uw kredietkaart. Hotelketen Marriott werd al aangevallen en je leest in de media dat het aantal cyberaanvallen zienderogen stijgt. Elke dag, elke week worden kleine en grote bedrijven geconfronteerd met cybercriminelen, die steeds vindingrijker zijn. De Belgische bedrijven zijn immers koploper bij de Westerse landen als het om cybercriminaliteit gaat. 71% van de Belgische bedrijven was in 2018 slachtoffer van een cyber-aanval.

Kijk ook uit naar de websites waarop je een betaling doet.  Febelfin waarschuwt om geen betalingen te doen op websites die niet beveiligd zijn. Er moet https (niet http) en een groen slotje in de taakbalk staan. Enkel zo weet je dat de website veilig is. Soms gaat het bijvoorbeeld om nagemaakte en valse websites waar je gegevens gestolen worden en meteen misbruikt worden.

En wat als er toch bedragen van je rekening gaan die je zelf niet betaald hebt? Dan val je terug op de wettelijk verplichte verzekering tegen fraude die je bij je kredietkaart krijgt. Ook hier moet je kredietkaartmaatschappij je het geld terugbetalen dat onterecht van je rekening ging.

Wanneer je fraude ontdekt of vermoedt, is de eerste prioriteit natuurlijk om de kredietkaart te blokkeren, zodat deze niet meer gebruikt kan worden voor verdere (frauduleuze) transacties. Een telefoontje met Card Stop volstaat om je kredietkaart te blokkeren. Card Stop kan je bereiken via  het telefoonnummer 070-344344, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Jouw kaart zal onmiddellijk worden geblokkeerd en je garantie wordt in werking gesteld. Het is wel belangrijk om niet alleen bij Card Stop melding te maken van fraude, maar om eveneens aangifte te doen bij de politie.

Wens je meer info? Aarzel niet om ons te contacteren.

Kantoor Vandecasteele

Ezelstraat 82
8000 Brugge
FSMA 023636A
RPR Brugge 0428.566.784

050 35 25 16

info@kantoorvandecasteele.be

Nieuwsbrief