Gepubliceerd op: 1 oktober 2017
Mijn bank altijd op zak.
In België is online bankieren een gewoonte geworden. Eind 2015 gebruikten meer dan 3 miljoen Belgen al een applicatie van het type “online banking”. Vandaag is het de smartphone die aan populariteit wint. Bankapplicaties en mobiele betalingen nemen steeds toe. Een klein overzicht.
1. Je bankverrichtingen
Een aansluiting via wifi, 3G of 4G en klaar. Alle grote banken bieden vandaag een app waarmee klanten hun bankverrichtingen kunnen uitvoeren via de smartphone, om het even waar in de wereld. Raadpleging van je saldo, overschrijvingen, beleggingen, kredietaanvragen... Bijkomend voordeel naast de mobiliteit: je hebt slechts één geheime code nodig om toegang te krijgen tot de app en de verrichtingen goed te keuren. Een kaartlezer is du niet meer nodig.
2. Mobiele betalingen
Steeds meer winkels aanvaarden betalingen met de smartphone. Je gebruikt simpelweg je App om een QR-code te scannen die door de handelaar getoond wordt. Vervolgens typ je de geheime code in en hopsa: je aankopen zijn betaald. Vandaag hoeft je niet eens meer via de app van je bank te gaan: de betaling kan rechtstreeks gebeuren met je smartphone als deze beschikt over NFC-technologie (lees: Near Field Communication).
3. Transfers tussen smartphones onderling
Zakgeld voor je kind? Geen cash, geen overschrijving meer nodig: stuur het zakgeld meteen vanaf je smartphone naar de zijne of hare. Betalingen tussen smartphones zijn tegenwoordig mogelijk via verschillende applicaties, waaronder die van je bank.
4. Publieke en privé betaalpalen
Parkeerplaatsen, tickets voor de bus en de trein, bioscoopkaartjes... Alles is nog niet beschikbaar bij ons, maar de technologie wordt wel populairder: steeds meer palen die automatisch tickets verkopen, aanvaarden tegenwoordig ook betalingen via smartphone.