Gepubliceerd op: 11 december 2017

Ritsen: waarom, hoe en wat met voorrang?

We hebben het allemaal al wel eens meegemaakt: borden op de autosnelweg geven aan dat er enkele kilometers verder een rijstrook zal wegvallen. Gevolg, honderden meters verder begint iedereen al braaf aan te schuiven, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft. Rij je de file toch voorbij om pas op het einde in te voegen dan haal je de collectieve woede van tientallen aanschuivende chauffeurs op de hals. Er nog tussen geraken wordt moeilijk en sommigen blokkeren zelfs een eind voor de wegversmalling de weg. Het toverwoord hierbij is ritsen!

Ritsen is niet langer een hoffelijk gedrag. Op 1 maart 2014 werd ritsen in het verkeer een wettelijke verplichting.

De verplichting om te ritsen geldt:

  1. op plaatsen waar het verkeer sterk vertraagd is,
  2. er minstens twee rijstroken zijn in dezelfde richting
  3. het op één of meerdere van die rijstroken niet mogelijk is om verder te rijden, om welke reden dan ook.

Hoe doe je dit nu… ritsen?

Het ritsprincipe ligt vervat in artikel 12bis van de wegcode.

  • Wanneer er 2 rijstroken zijn: Om correct te kunnen ritsen moeten de bestuurders op beide rijstroken samenwerken. De bestuurders op de vrije rijstrook moeten beurtelings een voertuig komende van de onderbroken rijstrook voorlaten. Voor de bestuurders op de onderbroken rijstrook is het van belang dat zij doorrijden tot voor de onderbreking of versmalling om pas daar te ritsen naar de vrije rijstrook.
  • Wanneer er 3 of 4 rijstroken zijn: Wanneer de rijweg versmalt van drie of vier rijstroken naar één, moet je bij het ritsen een bepaalde volgorde respecteren. Het is eerst aan de bestuurder op de meest rechtse rijstrook, dan deze op de meest linkse en ten slotte deze op de meest centrale.

Is er een onderscheid in type voertuig bij het ritsen?

Het principe geldt voor elk type voertuig op gelijke wijze.

Moet je ritsen bij de oprit van een autostrade?

Opgepast! De situatie is anders op de oprit van een autostrade.

De bestuurders die reeds op de autostrade rijden hebben altijd voorrang.

Het is aan de bestuurders die de autostrade komen opgereden om in te voegen. De bestuurders die zich reeds op de autostrade bevinden zijn niet verplicht om te ritsen.

Dit komt omdat de signalisatie (invoegstrook) altijd voorrang heeft op de algemene regel (de verplichting om te ritsen). Ook op de afrit van een autostrade moet er niet geritst worden, het gaat ook hier om een andere verkeerssituatie aangezien geen enkele rijstrook onderbroken wordt.

Kantoor Vandecasteele

Ezelstraat 82
8000 Brugge
FSMA 023636A
RPR Brugge 0428.566.784

050 35 25 16

info@kantoorvandecasteele.be

Nieuwsbrief